Education

One of the main goals of the museum is the organization of educational visits, for students of all levels, in order to enable them to acquire an interest, knowledge and personal opinion about Typography.
To organize a visit, please contact with us at +30 28210 80090, Monday to Friday 11:00 – 15:00.
Νηπιο, Α΄ και Β΄ Δημοτικου
Γ΄ εως Στ΄ Δημοτικου
Γυμνασια και Λυκεια
01

Τ’ αποτυπώματα μίας κουκίδας…

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για Νηπιαγωγείο, Α΄ και Β΄ Δημοτικού

Το πρόγραμμα εντάσσεται στο πλαίσιο της μουσειακής εκπαίδευσης για την Αειφορία και είναι βασισμένο στο ομώνυμο παραμύθι που η γνωστή συγγραφέας παιδικών παραμυθιών και μουσικός Μάρω Θεοδωράκη έγραψε ειδικά για το Μουσείο Τυπογραφίας.Τί είναι μουσείο; Και πώς “ταξιδεύουμε στον χρόνο” περνώντας τις πόρτες του;
Ποια είναι τα “υλικά” της τυπογραφίας;
Πως και γιατί τυπώνουμε;
Μέσα από την αφήγηση του παραμυθιού τα παιδιά γνωρίζουν το μουσείο και την τέχνη της τυπογραφίας, ενώ παράλληλα συμμετέχουν σε κινητικές και εικαστικές δραστηριότητες. Στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά τυπώνουν το “τέλος” του παραμυθιού και το παίρνουν μαζί τους, ενθύμιο από την επίσκεψη στο Μουσείο Τυπογραφίας.
Διάρκεια: 40’
Κόστος: 2 ευρώ / μαθητή
Σχεδιασμός: Χριστίνα Τζομπανάκη, νηπιαγωγός
Εφαρμογή: Μυρτώ Κοντομιτάκη, μουσειολόγος, Ελένη Φουντουλάκη, δημοσιογράφος

02

Μικροί δημοσιογράφοι εν δράσει

Eκπαιδευτικό πρόγραμμα για 3η έως 6η Δημοτικού

Πώς φτιάχνεται μια εφημερίδα; Τί ακριβώς κάνει ένας δημοσιογράφος; Γιατί οι τυπογράφοι εργάζονται -συνήθως- μετά τα μεσάνυχτα; Και ποιά είναι η μεγαλύτερη “καταστροφή” που μπορεί να συμβεί σε ένα τυπογραφείο;Ενα βιωματικό πρόγραμμα που επιδιώκει να δώσει απαντήσεις σε αυτά, αλλά και σε άλλα ερωτήματα και να μάθει τα παιδιά τα επαγγέλματα του δημοσιογράφου και του τυπογράφου με δράσεις, ξενάγηση, βίντεο και συζήτηση.
Κατά την διάρκεια του προγράμματος τα παιδιά θα φτιάξουν (σε ομάδες) την δική τους εφημερίδα, θα ξεναγηθούν στους χώρους του Μουσείου και θα τυπώσουν σε αυθεντικό τυπογραφικό μηχάνημα του 1835! Επίσης θα παρακολουθήσουν ένα μικρό (5λεπτο) βίντεο, με την λειτουργία του σύγχρονου τυπογραφείου των “Χανιώτικων Νέων”.
Διάρκεια: 40’ – Αριθμός παιδιών: έως 25
Κόστος: 2 ευρώ / μαθητή
Σχεδιασμός: Μουσείο Τυπογραφίας
Εφαρμογή: Μυρτώ Κοντομιτάκη, μουσειολόγος , Ελένη Φουντουλάκη, δημοσιογράφος

Educational visits

(Junior) High School students

The Museum of Typography also provides educational visits for (junior) high school students, where they are introduced to:

  • The history, the present and the future of typography (through a tour of the museum, with two stops for printing in 19th century printing presses, and regular screenings of typography videos in all halls, as well as Q&A sessions).
  • The history of writing through a special exhibition curated by the graphic designer-typographer Antonis Papantonopoulos.
  • Old and rare publications in a specially designed hall.
  • The discovery of the innovative version of a series of art books.
  • A hall dedicated to photography, another form of art related to printing.
  • The current process of preparing and printing a newspaper, and all the professionals who contribute to it: journalists, editors-in-chief, etc., by means of the example of the “Chaniotika Nea” newspaper (through a presentation of the entire printing process of the “Chaniotika Nea” newspaper, and a Q&A session).

Educational visits

(Junior) High School students

The Museum of Typography also provides educational visits for (junior) high school students, where they are introduced to:

  • The history, the present and the future of typography (through a tour of the museum, with two stops for printing in 19th century printing presses, and regular screenings of typography videos in all halls, as well as Q&A sessions).
  • The history of writing through a special exhibition curated by the graphic designer-typographer Antonis Papantonopoulos.
  • Old and rare publications in a specially designed hall.
  • The discovery of the innovative version of a series of art books.
  • A hall dedicated to photography, another form of art related to printing.
  • The current process of preparing and printing a newspaper, and all the professionals who contribute to it: journalists, editors-in-chief, etc., by means of the example of the “Chaniotika Nea” newspaper (through a presentation of the entire printing process of the “Chaniotika Nea” newspaper, and a Q&A session).