ΣΥΛΛΟΓΕΣ

Τυπογραφία

01

Α΄ ΠΤΕΡΥΓΑ

Η περιήγηση στην ιστορία της τυπογραφίας αρχίζει στην κυρίως αίθουσα του μουσείου με δύο περίτεχνα, μαντεμένια πιεστήρια από τις αρχές του 19ου αιώνα, ενώ ένα ξύλινο πιεστήριο πολύ κοντά σε αυτό που επινόησε ο Ιωάννης Γουτεμβέργιος, ο "πατέρας" της τυπογραφίας, δίνει το στίγμα του 15ου αιώνα, της εποχής που η τυπογραφία γεννήθηκε στην Ευρώπη.
Ποδοκίνητα πιεστήρια τύπου Victoria, αγορασμένα από τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Ελβετία, καθώς και ένα δωρισμένο από Έλληνα τυπογράφο, σηματοδοτούν την πορεία της τυπογραφίας στο χρόνο, μαζί με πολυάριθμα χειροκίνητα πιεστήρια, τύπου Boston.
Πάγκοι στοιχειοθεσίας, όπου ο στοιχειοθέτης γράμμα-γράμμα ετοίμαζε το κείμενο με τη χρήση ανάγλυφων τυπογραφικών στοιχείων, από την εποχή του Γουτεμβέργιου μέχρι και ένα μέρος του 20ού αιώνα, εκτίθενται παράλληλα με τη λινοτυπία, όπου γινόταν η μηχανική στοιχειοθεσία.
Περιμετρικά στους τοίχους και σε προθήκες, χάρτες, λιθογραφίες, φωτογραφίες, αφίσες, εκδόσεις, πένες και κονδυλοφόροι περασμένων αιώνων συμπληρώνουν την εμπειρία.
02

Β΄ ΠΤΕΡΥΓΑ

Η αίθουσα είναι αμιγώς βιομηχανική, αφού μέχρι το 2008 εδώ ήταν τα παλιά πιεστήρια της εφημερίδας Χανιώτικα Νέα, τα οποία σήμερα στεγάζονται και τυπώνουν σε κτίριο παραδίπλα, όπως περιγράφεται σε ολιγόλεπτο βίντεο στο χώρο. Εκτίθεται επίσης η μονοτυπία, δύο μεγάλα επίπεδα τυπογραφικά πιεστήρια του 19ου αιώνα, μηχανήματα που χρησιμοποιήθηκαν κατά καιρούς από την εφημερίδα Χανιώτικα Νέα, το παραδοσιακό σφραγιδοποιείο κ.ά. Ιδιαίτερης σημασίας είναι και το λιθογραφικό πιεστήριο Hugo Carmine Wien, κατασκευασμένο στη Βιέννη περίπου το 1900, το οποίο μαζί με ειδική προθήκη με τα σχετικά εργαλεία, λιθογραφικές πλάκες και χαρακτηριστικά παραδείγματα εκτυπώσεων, συμπληρώνουν την παρουσίαση αυτής της τεχνικής.
Υπάρχει επίσης η πλήρης γωνιά της βιβλιοδεσίας, με τον απαραίτητο πάγκο εργασίας και όλα τα σχετικά μηχανήματα, εργαλεία, χειροποίητα χαρτιά, δέρματα, πρέσσα βιβλιοδεσίας κ.ά., και το σχετικό βίντεο με την βιβλιοδέτρια εν δράσει.
Τεχνικές όπως η ξυλογραφία, η χαλκογραφία, η λιθογραφία, η offset, η τσιγκογραφία και η μεταξοτυπία παρουσιάζονται αναλυτικά σε ειδικά διαμορφωμένες προθήκες, παράλληλα με τη μέθοδο γραφής Μπράιγ, δωρεά του Φάρου Τυφλών Ελλάδας, καθώς και μια προθήκη αφιερωμένη στην παραγωγή χαρτιού.
Περιμετρικά παρακολουθούμε την εξέλιξη της τυπογραφίας με την εικαστική ματιά του γραφίστα-τυπογράφου Αντώνη Παπαντωνόπουλου, ενώ η συμπληρωματική αίθουσα προσφέρει μια γεύση από ενδιαφέροντα ετερόκλητα εκθέματα, τα οποία είναι σε στάδιο μελέτης και έρευνας από το μουσείο, όπως το γραφείο και τα εργαλεία γραφίστα μιας άλλης εποχής, μηχάνημα ραφής βιβλίων, μαχαίρι-καρμανιόλα, χρυσοτυπικό μηχάνημα, μηχάνημα κοπής συσκευασιών/κουτιών κ.ά.